Een rolmodel voor het leren

Opinie
Joris J. Berkhout
Pim W. Teunissen
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2018;162:D2991
Abstract

Sinds het internettijdperk is het veel makkelijker geworden om grote hoeveelheden medische informatie te vinden. Daarnaast gaan ontwikkelingen in de medische wereld in zo’n rap tempo dat kennis snel veroudert. Deze continue vernieuwing betekent dat artsen, onderzoekers en medisch docenten steeds nieuwe kennis en vaardigheden moeten opdoen en dus een leven lang moeten blijven leren. Maar leiden we studenten wel op om levenslang te leren?

Gemotiveerd om te excelleren

Uit verschillende artikelen in dit themanummer blijkt dat geneeskundestudenten streven naar excellentie. Dit is begrijpelijk, want studenten zijn intrinsiek gemotiveerd om het beste uit zichzelf te halen. Ook wordt het streven naar excellentie gevoed door het leerklimaat dat medisch docenten en artsen creëren. Studenten zien namelijk tijdens colleges, practica, werkgroepen en coschappen hoe medisch docenten en artsen altijd willen excelleren in hun werkzaamheden. Door excellerende artsen ontstaat immers de best mogelijke patiëntenzorg.

Het streven naar excellentie kent echter ook valkuilen. Twee…

Auteursinformatie

Contact Revalidatiecentrum Heliomare, Wijk aan Zee: dr. J.J. Berkhout, anios revalidatiegeneeskunde. Maastricht University, Maastricht School of Health Professions Education: prof.dr. P.W. Teunissen, hoogleraar werkplekleren in de gezondheidszorg (j.berkhout@heliomare.nl)

Belangenverstrengeling

Belangenconflict en financiële ondersteuning: geen gemeld.

Auteur Belangenverstrengeling
Joris J. Berkhout ICMJE-formulier
Pim W. Teunissen ICMJE-formulier
Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties