Een recept voor een klinisch-wetenschappelijk leeronderzoek

Perspectief
J.P. Vandenbroucke
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 1989;133:34-8

Het klinisch-wetenschappelijk onderzoek staat op dit ogenblik nationaal en internationaal sterk in de belangstelling. Men meent dat de kwaliteit ervan achteruit is gegaan en dat het goed zou zijn voor de geneeskunde en de gezondheidszorg wanneer er weer meer onderzoek naar oorzaken en pathogenese, diagnose, prognose en therapie van ziekten bij groepen van patiënten zou plaatsvinden, waarbij de individuele patiënt de eenheid van waarneming is.1-3 Ondanks vele vrome wensen en goede intenties komt er vaak niet zoveel van de grond. Integendeel, dikwijls wordt het opzetten en uitvoeren van klinisch-wetenschappelijk onderzoek tijdens een opleiding een moeizame aangelegenheid, die men zuchtend ervaart als een ‘verplichting’. Gegeven dat het doen van klinisch-wetenschappelijk onderzoek tot op zekere hoogte een modieuze dwang is, begint men eraan met groot enthousiasme, hetgeen echter vlug verdwijnt omdat men er naast de vereiste inspanningen voor de klinische opleiding eigenlijk geen tijd voor heeft.

In deze situatie kunnen drie…

Auteursinformatie

Academisch Ziekenhuis, afd. Klinische Epidemiologie, Postbus 9600, 2300 RC Leiden.

Prof.dr.J.P.Vandenbroucke, epidemioloog.

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties