Een jongeman met een huidafwijking na chemotherapie

Diagnose in beeld
06-07-2020
Stephan P. Keijmel, Mustafa Coskuntürk en Meta Michels

Casus

Een 19-jarige man werd opgenomen op de afdeling Medische Oncologie vanwege koorts en een snel progressieve, pijnlijke huidafwijking op zijn linker onderarm na adjuvante chemotherapie. Recentelijk was hij gediagnosticeerd met een osteosarcoom van zijn linker proximale humerus die vermoedelijk was gemetastaseerd naar zijn longen. In het kader hiervan had hij eerder neoadjuvante chemotherapie ondergaan, gevolgd door een tumorresectie en reconstructie (omgekeerde schouderprothese). Bij lichamelijk onderzoek zagen wij op de linker onderarm een gespannen, nummulaire, paarsrode bulla, met daaromheen een onscherp begrensde, vurig erythemateuze rand en een oedemateuze zwelling zonder port d’entrée (figuur a). De lichaamstemperatuur van patiënt was 38,7°C. Het ...

3 gratis NTvG-artikelen lezen? Maak een online account aan!

Registreer: 3 gratis artikelen

Al een NTvG-account? Log in

Alle artikelen direct lezen?

Abonneer:  €21,00 per maand

  • wekelijks het tijdschrift in de bus
  • online toegang tot nieuws en alle artikelen
  • toegang tot alle geaccrediteerde nascholing