Educatieprogramma heeft geen effect op het gewicht

Esther van Osselen
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2016;160:C2871

Het educatieprogramma Extra Fit! dat van 2009 tot 2011 is getest op ruim 40 Nederlandse basisscholen, heeft wel de kennis van leerlingen over gezond gedrag vergroot maar niet gezorgd voor minder overgewicht. Dat blijkt uit een evaluatie door Paul Kocken en collega’s van onder meer TNO en het LUMC (Nutrients. 2016; online 4 januari).

Het educatieprogramma Extra Fit! werd gedurende 2 schooljaren gegeven in de groepen 6, 7 en 8. Het ging om een combinatie van praktische en theoretische lessen en fysieke activiteiten, met als doel het verminderen van de consumptie van calorierijke, vette of suikerrijke voeding en drank, het bevorderen van een gezond ontbijt, verhogen van de consumptie van groenten en fruit, het verminderen van televisiekijken en computeren en het bevorderen van lichamelijke inspanning zowel binnen als buiten school.

Extra Fit! werd ingevoerd op 23 basisscholen, 22 andere scholen vormden de controlegroep. In totaal namen ruim 1100 kinderen deel. Zij werden aan het begin van het onderzoek, tijdens en na de interventieperiode ondervraagd over hun voeding, ze werden gemeten en gewogen en ze kregen een dag lang een stappenteller mee.

Na 2 jaar waren er geen significante verschillen tussen de interventie- en de controlegroep in voeding, beweging of toename van het aantal kinderen met overgewicht. In de interventiegroep was wel de kennis over gezond gedrag iets meer toegenomen. De onderzoekers denken dat voor een effectiever programma meer betrokkenheid van ouders nodig is. Ook aantrekkelijkere lessen en interventies buiten school zouden kunnen bijdragen aan de vermindering van overgewicht bij kinderen.

Gerelateerde artikelen

Reacties

Geert-Jan
Maas

Laten we stoppen met onderzoeken en interventies waarbij de nadruk op het kind ligt, die is de gedupeerde, echter niet de veroorzaker. Dit soort studies toont aan dat het probleem op een ander vlak ligt. Ouders? Of de manier waarop ouders in deze maatschappij (zelf) een manier moeten vinden in het omgaan met externe factoren?