Dementie en reclametechnieken

Perspectief
Kasper Bormans
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2017;161:D1792
Abstract

Samenvatting

Dementie is zwaar voor de persoon zelf, maar ook belastend voor de omgeving. Het verlies aan contact en herkenning is moeilijk voor deze ‘schaduwslachtoffers van de aandoening’. Door dementie enkel als ‘geheugenverlies’ te beschouwen kan een gevoel van machteloosheid opduiken, want er bestaat voorlopig geen medicatie om dit achteruitgangsproces te voorkomen of te genezen. De klemtoon verschuiven naar ‘communicatieverlies’ maakt de problematiek iets hanteerbaarder. Wat als we de uitdagende dialoog met mensen met dementie kunnen versterken door reclametechnieken?

Auteursinformatie

Katholieke Universiteit Leuven, Faculteit Sociale Wetenschappen, Leuven School for Mass Communication Research, Leuven, België.

Contact Drs. K. Bormans, onderzoeker in de communicatiewetenschappen (kasper.bormans@kuleuven.be)

Belangenverstrengeling

Belangenconflict en financiële ondersteuning: geen gemeld.

Auteur Belangenverstrengeling
Kasper Bormans ICMJE-formulier
Dit artikel is gepubliceerd in het dossier
Dementie
Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties