Marktbescherming als kern van Big Farma

De patentoorlog

Daan Marselis
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2017;161:C3482

Overheden grijpen wereldwijd in om de zorgkosten te beperken. Om de winst hoog te houden wordt patentbescherming voor merkfabrikanten belangrijker. Een strategie die de sector tot in de puntjes beheerst, maar die de samenleving geld kost.

Novartis houdt voorlopig het monopolie op de productie en verkoop van een bijna 30 jaar oud middel, terwijl patentbescherming eigenlijk na maximaal 25 jaar vervalt. Dat is het gevolg van een uitspraak van de rechtbank in Den Haag begin april.1 De rechter stelde Novartis in het gelijk in een zaak tegen Sun Pharmaceuticals.

Novartis maakte slim gebruik van patenten en de regels voor ‘marktexclusiviteit’. De geneesmiddelenfabrikant is niet het enige farmaceutische bedrijf dat dit doet. Onderzoek van NTvG laat zien dat geneesmiddelenfabrikanten patenten hamsteren om marktaandeel te behouden en de winstgevendheid van hun eigen producten te beschermen.

Tweede indicatie

De strategie waarmee de Zwitserse farmareus Novartis nu Sun Pharmaceuticals van zich af sloeg…

Dit artikel is gepubliceerd in het dossier
Journalistiek
Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties