Computerondersteund onderwijs voor het leren oplossen van neurologische problemen; een gerandomiseerd onderwijskundig onderzoek

Perspectief
G.J. Weverling
J. Stam
Th.J. ten Cate
H. van Crevel
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 1996;140:440-3
Abstract

Samenvatting

Doel

Vaststellen of computerondersteund onderwijs (COO) effectief is als aanvullende onderwijsmethode tijdens een coassistentschap neurologie.

Opzet

Gerandomiseerd, gecontroleerd en geblindeerd onderzoek.

Plaats

Academisch Medisch Centrum, Amsterdam.

Methode

Van 103 co-assistenten kwamen 52 door loting in een groep die toegang kreeg tot COO en 51 in een controlegroep. COO bestond uit 20 gesimuleerde patiënten met neurologische aandoeningen en was gedurende 5 weken toegankelijk voor de experimentele groep. Het vermogen om klinische problemen op te lossen werd onderzocht met behulp van twee toetsen bestaande uit korte open vragen, die blind werden beoordeeld door twee personen (mediane kappa: 0,93).

Resultaten

COO-studenten hadden een significant beter resultaat met de toets bestaande uit vragen over ziekten die met COO waren onderwezen (gemiddelde score 7,5 op een schaal van 0-10; controlegroep: 6,2; p < 0,001). Er was geen significant verschil tussen de uitslagen van beide groepen op de controletoets over niet met COO behandelde ziekten.

Conclusie

COO kan een effectieve methode zijn voor het leren oplossen van klinische problemen, wanneer het wordt toegepast als aanvullende onderwijsmethode tijdens een co-assistentschap. Het effect strekte zich niet uit tot problemen die niet met COO werden behandeld.

Auteursinformatie

Academisch Medisch Centrum, Meibergdreef 9, 1105 AZ Amsterdam.

Afd. Neurologie: prof.dr.J.Stam en prof.dr.H.van Crevel, neurologen.

Afd. Computerondersteund Onderwijs: dr.G.J.Weverling.

Afd. Onderwijsontwikkeling: dr.Th.J.ten Cate, onderwijskundige.

Contact prof.dr.J.Stam

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties