Biomedische basisvakken zijn voor de artsopleiding tegenwoordig minder belangrijk

Perspectief
F. Scheele
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2007;151:933
Abstract

Zie ook het artikel op bl. 932.

Artsen moeten hun medische expertise goed in praktijk kunnen brengen. Daarvoor zijn sociale vaardigheden nodig.1 In het Canadese ‘CanMEDS 2000’-project is geprobeerd om de stem van de maatschappij een plaats te geven in de profielschets van een goede arts (http://rcpsc.medical.org/canmeds/canmed_e.html). Maatschappelijke klankbordgroepen speelden daarbij een grote rol. De traditionele rollen van medisch expert en wetenschapper (‘het hoofd’) worden in het CanMEDS-rapport geflankeerd door rollen als communicator, samenwerker, organisator, professional (denk aan gedragscodes) en advocaat voor patiënt en gezondheid (‘het hart’). Meerdere basisopleidingen en alle vervolgopleidingen in Nederland, maar ook in Denemarken bouwen inmiddels hun curricula op het CanMEDS-concept. De toekomstige arts wordt nu toegepaste wetenschapper met bagage uit de biomedische hoek, maar met tevens goede bagage uit onder andere de psychologie, de sociologie en de bestuurskunde. Dat moderne artsen behoefte hebben aan een dergelijk breed profiel blijkt ook uit de klachten…

Auteursinformatie

Sint Lucas Andreas Ziekenhuis, afd. Verloskunde en Gynaecologie, Postbus 9243, 1006 AE Amsterdam.

Hr.prof.dr.F.Scheele, gynaecoloog.

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties