Artikelenreeks over actuele ontwikkelingen in het medisch onderwijs

Opinie
J.C.M. Metz
L.N. Bouman
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 1994;138:1014-7

In komende afleveringen van het Tijdschrift is een reeks artikelen voorzien over actuele ontwikkelingen in het medisch onderwijs. Reeds eerder verschenen artikelenseries over aspecten van het medisch onderwijs, zoals die over klinisch denken in 1983. Sindsdien is de belangstelling voor opleidingsvraagstukken in de geneeskunde alleen maar blijven groeien. Daar zijn verschillende redenen voor aan te wijzen. Vele artsen zijn bij opleidingsactiviteiten betrokken en zijn daarom geïnteresseerd in een overzicht van de ontwikkelingen op dat gebied. Maar ook degenen die niet rechtstreeks bij het medisch onderwijs betrokken zijn, kunnen zich niet volledig onttrekken aan de soms stormachtige ontwikkelingen die in de laatste decennia het landschap van de studie geneeskunde aan de Nederlandse faculteiten voortdurend hebben gewijzigd. Alle faculteiten hebben in de laatste 20 jaar hun curriculum drastisch gewijzigd, vele zelfs meer dan eenmaal.

Binnen de professie heeft dit consequenties. Was het vroeger voldoende te weten in welke stad men zijn studie…

Auteursinformatie

Katholieke Universiteit, faculteit der Medische Wetenschappen, werkgroep Praktisch-Klinisch Onderwijs, Nijmegen.

Prof.dr.J.C.M.Metz, hoogleraar ontwikkeling en onderzoek van het medisch onderwijs.

Academisch Centrum, Fysiologisch Laboratorium, Meibergdreef 15, 1105 AZ Amsterdam.

Prof.dr.L.N.Bouman, fysioloog, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs.

Contact prof.dr.L.N.Bouman

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties