Acuut leverfalen na gebruik van voedingssupplementen

Klinische praktijk
Charlotte P. Peters
Caroline M. den Hoed
Sandra Coenen
Katharina E. Biermann
Robert A. de Man
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2019;163:D3522
Abstract

Samenvatting

Achtergrond

Acuut leverfalen als gevolg van het gebruik van voedingssupplementen is zeldzaam. Maar door de sterke toename van het gebruik van voedingssupplementen, neemt de incidentie van leverschade toe.

Casus

We beschrijven 2 casussen van vrouwen met overgangsklachten die kort na het gebruik van een voedingssupplement met plantextracten leverfalen ontwikkelden. Dientengevolge ondergingen beide patiëntes een levertransplantatie.

Conclusie

Voedingssupplementen worden niet beschouwd als geneesmiddelen, maar vallen onder de Algemene Levensmiddelen Verordening; dit betekent dat ze op de markt gebracht kunnen worden, zonder dat de veiligheid ervan gecontroleerd is. Het adagium ‘baat het niet, dan schaadt het niet’ gaat echter niet op. Is het tijd voor nieuwe wetgeving?

Auteursinformatie

Amsterdam UMC, locatie AMC-UvA, afd. Maag-, Darm- en Leverziekten: dr. C.P. Peters, mdl-arts in opleiding. Erasmus MC, Rotterdam. Afd. Maag-, Darm- en Leverziekten: dr. C.M. den Hoed, drs. S. Coenen en prof.dr. R.A. de Man, mdl-artsen. Afd. Pathologie: dr. K.E. Biermann, patholoog.

Contact C.P. Peters (c.p.peters@amc.uva.nl)

Belangenverstrengeling

Belangenconflict en financiële ondersteuning: geen gemeld.

Auteur Belangenverstrengeling
Charlotte P. Peters ICMJE-formulier
Caroline M. den Hoed ICMJE-formulier
Sandra Coenen ICMJE-formulier
Katharina E. Biermann ICMJE-formulier
Robert A. de Man ICMJE-formulier

Gerelateerde artikelen

Reacties