Vrouwen willen autonomie over hun eigen lijf en vruchtbaarheid. Commerciële bedrijven die fertiliteitstesten thuis aanbieden spelen in op deze behoefte. Maar kan een thuistest wel betrouwbare informatie geven over de vruchtbaarheid?
Met de slogan ‘Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid’ voerde de overheid eind jaren 80 campagne om vrouwen te wijzen op het belang van financieel onafhankelijk zijn. Nu, dertig jaar later, is het tijd om deze slogan opnieuw in te zetten. Nog altijd is het belangrijk voor vrouwen om financieel onafhankelijk te zijn. Het begrip ‘toekomst’ omvat echter meer dan alleen het financiële aspect. De toekomst omvat voor de meerderheid van de vrouwen ook een kinderwens. Juist dat stukje toekomst is sterk veranderd sinds de komst van anticonceptie en de toename van de emancipatie.
Kinderen krijgen wordt uitgesteld, bewust of onbewust
De gemiddelde leeftijd waarop een vrouw in Nederland haar eerste kind krijgt, stijgt nog altijd. Begin jaren 80 was dit 26 jaar, in 2024 is deze leeftijd gestegen naar 30 jaar. Voor hoogopgeleide vrouwen liggen deze getallen nog hoger, en ook stijgt het aantal vrouwen dat kinderloos…
Reacties